Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lisabon: diktát z Paříže a Berlína?

V debatách o Lisabonské smlouvě často zaznívá argument, že tato smlouva posílí velké státy EU na náš úkor. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Zde je malý přehled, jak se rozhodování v Radě EU vyvíjí z pohledu velkých zemí.

Vezměme trojblok zakladatelských zemí: Francie – Itálie – Německo a podívejme se na případ, když tyto tři země chtěly něco prosadit kvalifikovanou většinou.

V roce 1970 (6 států) dal tento trojblok kvalifikovanou většinu v Radě dohromady sám.

V roce 1980 (9 států) našemu trojbloku k dosažení kvalifikované většiny stačilo získat podporu Velké Británie a libovolného dalšího státu.

V roce 1990 (12 států) našemu trojbloku k dosažení kvalifikované většiny stačilo získat podporu Velké Británie, Španělska a libovolné dvojice dalších států (s výjimkou kombinace Dánsko – Lucembursko či Irsko – Lucembursko).

V roce 2000 (15 států) náš trojblok k dosažení kvalifikované většiny potřeboval získat např. podporu Velké Británie, Španělska, Belgie, Řecka a Rakouska.

Dnes (27 států) náš trojblok k dosažení kvalifikované většiny potřebuje získat např. podporu Velké Británie, Španělska, Polska, Nizozemska, Belgie, Řecka, České republiky, Portugalska a dalších libovolných tří států. Podle Lisabonské smlouvy by náš trojblok potřeboval ještě jeden stát navíc (dnes stačí 14 států, dle Lisabonu to bude 15 – po vstupu Chorvatska 16 států).

Opravdu máte pocit, že se posouváme k Evropské unii, kde se tančí podle toho, jak Berlín a Paříž pískají?

Teď se podívejme na situaci, kdy by tyto země chtěly nějaké rozhodnutí v Radě EU naopak zablokovat.

V roce 1970 mohla kterákoli z těchto zemí cokoli zablokovat, pokud získala jakéhokoli jednoho spojence kromě Lucemburska (tj. např. Francie + Belgie).

V roce 1980 mohla dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat.

V roce 1990 mohla dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat, pokud získala podporu ještě jedné libovolné země s výjimkou Lucemburska.

V roce 2000 mohla dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat, pokud se jí podařilo získat podporu kterékoli z dalších „velkých“ zemí (Itálie, Španělsko, Velká Británie) či jakékoli dvojice členských států s výjimkou kombinací Lucembursko – Dánsko/Irsko/Finsko).

Dnes může dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat, pokud se jí podaří získat podporu kterékoli z dalších „velkých“ zemí (Itálie, Španělsko, Velká Británie). Podle Lisabonu k tomu bude potřebovat ještě minimálně jeden další stát.¹

Na závěr ještě také připomeňme, že formální pravidla pro hlasování v Radě jsou jedna věc, rovnováha sil a politická kultura v EU věc druhá. Od samého počátku stojí evropská integrace na rovnováze mezi malými a velkými zeměmi. EU musí fungovat tak, aby malé země nebyly „válcovány“ těmi velkými a naopak. Lisabonská smlouva tomuto požadavku odpovídá. Všichni, kdo dnes (někdy až hystericky – stačí se rozhlédnout po dikusních fórech na internetu) vykřikují, že EU po Lisabonu bude ovládána Francií a Německem (mimochodem... proč ne Itálií a Velkou Británií?), nám dluží jedno vysvětlení: jak je možné, aby EU fungovala na principu útisku malých zemí velkými, když poměr sil „velcí” vs. „malí“ je dnes 21:6 – a výhledově se bude pro „velké“ země dále jen zhoršovat?



PS: Proti „válcování“ malých velkými existuje v Lisabonské smlouvě celá řada dalších pojistek, a to především: 1. jednomyslnost v klíčových oblastech a potřeba konsensu v Evropské radě („válcovat“ nějakou zemi tam, kde to jde, se může vymstít tam, kde to nejde); 2. role evropských institucí, která vždy byla zárukou pro malé státy a ochranou před nadvládou velkých zemí; 3. nad rámec samotné litery smlouvy pak celková politická kultura, která se vytváří už skoro 50 let a jejímž výsledkem je, že v praxi jsou rozhodnutí v Radě přijímána konsensem či alespoň většinou, která vysoce přesahuje formálně stanovenou kvalifikovanou většinu. Bohužel rétorika a praktická politika inspirované radikálním euroskepticismem ve stylu Václava Klause či bratrů Kaczyńskich. soustavně tuto druhou a třetí pojistku podrývá. Chronická nedůvěra, konfliktní a agresivní styl, oslabení evropských institucí, konec politické kultury založené na hledání konsensu, rozpad EU na „jádro“ a „periferii“ – to jsou skutečná rizika pro „malé“ země EU.




¹ Dnes jsou uplatňována 3 kritéria: 1. prostá většina členů (tj. alespoň 14 zemí musí být pro); 2. alespoň 232 z celkem 321 hlasů, které jsou mezi stát rozděleny; 3. skupina hlasující pro musí reprezentovat minimálně 62% obyvatel EU. Trojblok Francie – Německo – Itálie prohrává u 1. a 2. kritéria (jen 3 státy proti 24; dohromady mají 87 hlasů – proti 234 hlasům ostatních zemí). Ale může zablokovat rozhodnutí přes 3. kritérium: dohromady tyto 3 země reprezentují téměř 41% obyvatel EU, tj. ostatní země dosahují pouhých 59%, nikoli požadovaných 62%.
Lisabon uplatňuje tato kritéria: 1. 55% států (tj. alespoň 15 zemí)...; 2. ... které dohromady reprezentují alespoň 65% obyvatel. Ale smlouva dodává: „Blokační menšinu musí tvořit nejméně tolik členů Rady, kolik jich zastupuje nejméně 35 % obyvatelstva zúčastněných členských států, a ještě jeden člen, jinak se kvalifikovaná většina považuje za dosaženou." Trojblok Francie – Německo – Itálie tak nemůže blokovat, byť ostatní země dosahují jen 59% obyvatelstva a nikoli 65%: musí najít čtvrtou zemi, která je podpoří.
Naše trojice velkých zemí může jen využít tzv. ioanninského mechanismu – který jí dává možnost získat více času k dalšímu jednání s většinou Rady. Zatímco v dnešním systému může natvrdo rozhodnutí zablokovat.

Chcete-li mít lepší přehled o systému kvalifikované většiny podle Lisabonské smlouvy, můžete se podívat na 
stránky www.lisabonska-smlouva.eu.

Autor: Lukáš Macek | středa 18.2.2009 9:55 | karma článku: 21,15 | přečteno: 2603x
  • Další články autora

Lukáš Macek

Pochybná Vondrova obrana aneb předsednictví bylo předražené celé...

Podle časopisu Respekt se ministr Vondra v kauze Promopro mimo jiné brání i argumentem, že celkové výdaje na naše předsednictví byly srovnatelné s výdaji srovnatelně velkých zemí, které Unii předsedaly před námi. To je velmi překvapivé tvrzení...

4.2.2011 v 9:03 | Karma: 35,98 | Přečteno: 5689x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

Při manipulaci s žárovkami se člověk snadno spálí, pane Fajmone…

Že se lze o žárovku pěkně spálit, ví každé malé dítě. Ne tak europoslanec Fajmon, který si na svému blogu přisadil v nadávání proti zákazu prodeje žárovek v Evropské unii. Nerad se opakuji a o tomto tématu už jsem zde psal. Ale když vidím, co si ostřílený europoslanec troufne napsat, nelze nereagovat...

6.1.2011 v 9:10 | Karma: 35,75 | Přečteno: 9029x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

ODS 2010: jeden krok vpřed, dva kroky zpět?

Nikdy jsem neskrýval svou skepsi ohledně schopnosti ODS stát se stabilní a silnou stranou přijatelnou pro široký okruh voličů pravice a středu. Nástup Petra Nečase a vznik středopravé vládní koalice jsem přesto sledoval s nadějí, že jsem se mýlil a že i u nás se snad konečně dožijeme vzniku názorově pluralitní silné pravicové strany, jako je známe ze zavedených demokracií. Co zbývá z této naděje po událostech uplynulých dní?

23.12.2010 v 20:30 | Karma: 20,20 | Přečteno: 2484x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

Pražský podraz: zneužitý Tůma, otestovaný Nečas a Schwarzenberg

Doposud jsem byl přesvědčen, že obroda „Nečasovy“ ODS je iluze a Schwarzenbergova TOP09 geniálním marketingovým tahem Miroslava Kalouska a jeho někdejšího (klausovského) křídla u lidovců. Ale byly to jen hypotézy na základě pozorování minulosti a aktuálního složení obou stran. Nyní přišel test v podobě konkrétních rozhodnutí.

30.10.2010 v 12:38 | Karma: 32,29 | Přečteno: 3717x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

Proč má smysl jít k senátním volbám

Za pár dní se bude volit třetina nových senátorů. Jak už bývá zvykem, většina voličů asi zůstane doma. A pokud přijdou, tak hlavně kvůli volbám komunálním. Lze se divit? Senát dodnes nedokázal přesvědčit o své nezbytnosti. Zažil pár chvil slávy (např. obrana ústavy za „opoziční smlouvy“, zamezení podezřelému nákupu Gripenů, serióznější přístup k evropským tématům, vítězství nad prezidentem ve střetu o charakter Ústavního soudu), poslední dobou však ničím moc nezaujal. Navzdory tomu – či právě proto – stojí za to k senátním volbám 2010 jít.

13.10.2010 v 10:05 | Karma: 13,20 | Přečteno: 2225x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Budeme radikální. Pro zachování důchodového věku uděláme všechno, řekl Havlíček

28. dubna 2024  13:28

Hnutí ANO udělá vše pro to, aby se nezvyšoval důchodový věk, řekl v pořadu Za pět dvanáct Karel...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2820x
Ředitel evropského kampusu Sciences Po (Pařížský institut politických věd) v Dijonu.

Lídr kandidátky SNK ED ve volbách do Evropského parlamentu 2009.